First week - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van jufJudithinBelfast - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van jufJudithinBelfast - WaarBenJij.nu

First week

Blijf op de hoogte en volg

09 Januari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Dag 3

Zondag ben ik in mijn eentje naar andere studenten gegaan die aan de ''main road'' wonen, namelijk de Falls Road. Zij hebben Wifi waarvan wij lief genoeg ook gebruik mogen maken, dus dat heb ik die dag gedaan. De intentie was om ook aan school te werken, dat is iets minder gebeurd. Ik heb geskyped met pap/mam en Sjors en mail en facebook en alles gechecked.
En toen nog zuchtend en steunend een klein beetje school.
Verder waren we die avond uitgenodigd voor een filmavond. Ik heb als enige van te voren gegeten. Alissa had geen honger, Celine eet later en Amelia had ook al heel flink middag gegeten met haar moeder in de stad. Dus ik had de nasi van de vorige dag opgewarmd.
Celine ging niet mee omdat we In to the Wild zouden kijken, maar daar aangekomen bleek dat ze die toch niet op hun laptop hadden staan. Niemand kon een film kiezen, maar uiteindelijk keken we Friends with Benefits. Simon was de enige jongen daar en die vond het geloof ik wat minder. En het was nog wel op zijn laptop:P
Op de weg erheen kregen we overigens weer een ei naar ons gegooit, dat was de derde keer op rij! (niemand geraakt).
(goed hè, zo kort voor de verandering!)

Dag 4

Maandag was onze eerste schooldag. We moesten er om half 10 zijn.
We kregen heel kort info over de stage en heel kort info over de geschiedenis van Noord-Ierland, vooral over de Troubles natuurlijk. Ook over de huidige problemen vanwege de vlag, wat jullie waarschijnlijk ook allemaal gehoord hebben. We kregen toen ook meteen te horen waar dat de meeste problemen 's avonds waren en in welke straat we beter niet konden komen.
De students union heette ons ook nog welkom.
Na school gingen we naar huis de zware dingen dumpen (laptop) en toen direct door naar the agency (De belgen zeggen agentschap, maar ik weet
t goed hoe je dit kantoorachtige gebeuren in het Nederlands het beste zou vertalen. Makelaar waarschijnlijk.) om de huur te betalen. Celine en ik moesten dit nog doen.
De Asda supermarkt is daar vrij dicht in de buurt, iedereen zegt dat die zo'n beetje de beste is dus gingen we deze keer daarheen.
Na wat spullen te hebben ingeslagen moesten we snel een black taxi terug naar huis nemen, want Amelia en ik hadden om 4 uur een afspraak op school met onze coordinator en het was al half 4.
Met de coordinator hebben Amelia Berenice Sara en ik ons hele rooster eens doorgenomen. We wilden ook eens een training Galeac Football meedoen, omdat dat echt dé sport hier is.
Er was 's avonds een training om 6, maar Sara en Bernice konden niet omdat zij een afspraak hadden met hun landlord voor hun huur, dus besloten wij ook pas volgende week te gaan.
Thuis hebben Amelia en ik gevonden waar we ons vuilnis (en het vuilnis van de vorige bewonen!) moesten laten:
Op de koelkast stond over het vuilnis: monday night in the locked alley. We hebben inderdaad zo'n heel klein steegje dat op slot zat met nog een heleboel vuilnis van de vorige bewoners.
Maar wij dachten: hoe kunnen die vuilnismannen dat ophalen als het op slot is? Amelia vond de sleutel en ik waagde in de regen de klim over de vuilniszakken naar de ijzeren poort.
Ik keek uit op opnieuw een steegje dat uitkwam op de straat, met daarin van allerlei andere huizen grijze containers. We hebben toen dus de vuilniszakken (met handschoenen aan!) verplaatst naar dat steegje en onze eigen weer op slot gegaan.
Toen ging Amelia met haar moeder uiteten en kreeg ik een sms dat Alissa en Celine in de stad gingen eten.
Dat werd dus alleen koken voor mij.
Ik heb wat muziek erbij gepakt en heb tortilla's voor mijzelf gemaakt.
Ik zat nog net te eten toen Alissa en Celine thuiskwamen. Ze hadden een hoop leuke souvenirs gekocht.
We hadden wat opgevangen over plannen om die avond uit te gaan dus ik smste wat rond.
Om 9 gingen we eerst bij Carlos en de Ieren zitten en dan belden ze vanaf daar een taxi om naar een club te gaan.
Zo gezegd zo gedaan.
Er was 4 pond entree. Over het identiteitsbewijs van de jongens deden ze heel lang met controleren en mijn paspoort wilden ze niet eens zien.
Over de meiden in de club kan ik kort zijn: ze zien er echt uit als sletten. NIEMAND draagt een broek, vrijwel allemaal blote benen, borsten die ergens ingepropt zitten, blote buiken, belachelijk veel make-up, allemaal weet ik wat met hun arme haar gedaan. Verder hebben ze zulke hoge hakken aan dat het dansen van de meiden alleen maar een beetje bouncen en zwaaien met hun armen is.
Wij (Amelia, Alissa en ik) hadden minder problemen met dansen en voornamelijk de Ierse jongens met wie wij gingen waren echt helemaal verbaasd en geshockeerd door hoe wij dansten: uitbundig:P
Dat zijn ze niet gewend van meiden.
Overigens zijn een heleboel mensen helaas alleen naar het ''indrinken'' gekomen (ik had daar niks gedronken verder) en niet mee uit gegaan, omdat ze hadden gehoord dat het op woensdag gratis entree was en ze dan wilden gaan.
Om 1 uur gingen de lichten aan, de muziek uit en begon de beveiliging iedereen uit de tent te drijven. Dat is echt zo anders dan in Nederland!
De Ierse jongens zorgen erg goed voor ons, ze zijn goed opgevoed (denk aan: deuren openhouden, zich heel veel excuseren). De een was een zatte Oosterijker proberen te bereiken en de ander hield een taxi voor ons aan.
Hij stuurde ook nog een berichtje om er zeker van te zijn dat we veilig thuis waren. Dus geen zorgen iedereen: er wordt goed op ons gepast.
Over de troubles hoeven jullie je overigens ook allemaal geen zorgen te maken. Het is helaas vanaf enkele maanden weer opgelaaid vanwege het vlag-gebeuren en het zal nog wel even blijven duren, maar de buurt waarin wij wonen is veilig. Wij wonen in West (en de school staat daar ook) en het meeste gedoe is in Oost. Daar gaan we gewoon niet naar toe, of in iedergeval niet na 5 uur s' avonds.
Verder kan de school ons goed informeren net als de taxichauffeurs.


Dag 5

Dinsdag was dan echt onze eerste les, die begon om 11 dus dat was goed te doen.
Het was alleen jammer dat de vuilnismannen zo lang voor mijn raam stonden om 6 uur 's ochtends. Het maakte nog al wat geluid en het zwaailicht zwaaide mooi mijn kamer in voor een kwartier ofzo.
De docent van onze eerste les kwam oorspronkelijk uit Duitsland kwamen we achteraf achter. Geen wonder want we dachten al: dat accent hier klinkt net als een Duitser die Engels praat:P
We werden zeer hartelijk ontvangen. Helaas waren ze nog met iets bezig van voor de vakantie, dus was het een beetje moeilijk te volgen.
Volgende week hebben ze assessment dus dan valt voor ons de les Ireland in Europe (culture) al uit. Ze vertelde dat het vak eigenlijk European Culture was, maar dat ze het niet zo mochten noemen omdat de grote University waar die van ons ondervalt dat al geeft en die liever geen concurrentie hebben. Lekker dan, want wij dachten dat we in deze les voornamelijk dingen over de Ierse cultuur zouden leren. Dat valt dus een beetje tegen.
Om 12 uur hadden we opnieuw afgesproken voor onze roosters. Daarna zijn Amelia en ik het centrum ingegaan. Ik was daar nog niet geweest, alleen bij die ene Ierse Pub.
Ik wilde ook naar die souvenirwinkel en heb daar voor mijzelf een sleutelhanger gekocht voor aan de huissleutel. Verder een cadeautje wat nog geheim blijft.
Verder moest ik een schoenmaker vinden omdat de rits van mijn laarzen het hadden begeven. Het was even rondvragen maar uiteindelijk hebben we hem gevonden. Ik hoop dat ze het een beetje netjes doen, ik mag vrijdag of zaterdag komen om ze op te halen.
Het begrijpen/verstaan van locals is soms nog een beetje lastig.
We kwamen 2 van de Oosterijkse meisjes tegen, die waren flink gaan shoppen in de Primark. Ik moest nog een spijkerbroek hebben en wilde er ook wel eens naar binnen.
Uiteindelijk heb ik ondergoed gekocht (dat had ik ook nog wel nodig) en iets waar mama denk ik hard om moet lachen.
Het is een soort combinatie van een handdoek, badjas en jurkje. Het is zegmaar een handdoek van badstof die je met klittenband vast kan maken, maar dan zitten er ook nog bandjes aan voor aan je schouders en zakken in.
Mama zei dat ik mijn badjas het meeste zou missen, nou je ziet het, na 5 dagen heb ik al iets vervangends gekocht.
Het is ook handig omdat je dan niet met je kleren in de badkamer hoeft enzo of met een te klein handdoekje over de gang heen rennen.
Thuis nog wat gekletst en toen met z'n drieen gekookt. Ik nam de leiding want het was hetzelfde als gisteren en dat had ik natuurlijk al eens gemaakt.
Het smaakte!
Daarna gingen we naar hetzelfde huis als gisteren, vanaf daar zouden we de taxi nemen om met z'n alleen de Hobbit gezien. Ik had hem al gezien met Sjors en er waren er nog meer die hem al gezien hadden, maar het ging gewoon om de gezelligheid. Iedere dinsdag is het ook een speciale prijs voor studenten, 3 pond.
De taxi terugkrijgen was even een gedoe want de gene die we belden namen niet op. Uiteindelijk mochten wij van de anderen de eerste nemen die er aankwam dus dat was lief want ik bevroor.
Ik ben bang dat ik nu al verkouden aan het worden ben, heb een beetje een schorre stem.

Dag 6

Het was vroeg, want ik had om 9 uur European History. Helaas waren we gisteren vergeten om brood te halen dus ik heb alleen een mandarijn en een wortel opgegeten, maar ik kreeg toch niet echt iets weg.
Thuis eet ik mijn ontbijt vrijwel altijd voor de tv met het nieuws aan, dan heb je afleiding. Nu duurt het eten wegkrijgen iets langer.
Na dat uurtje meteen naar de supermarkt voor brood en cornflakes en ook een klein flesje water zodat we die vaker kunnen vullen om mee te nemen. Water mag je hier overigens niet uit de kraan drinken. Zit een vieze chloorsmaak aan, dat ruik je ook bij het douchen en merk je aan je haar.

  • 09 Januari 2013 - 16:19

    Angelien:

    Hoi Judith,
    ja moeders hebben weer gelijk he? Ik zei al 'die badjas die ga je missen'. Jammer dat je laarsen het al zo vlug begeven.Ik neem aan dat de schoenmakers dar ook goed werk afleveren en anders maar naar de uitverkoop voor een paar enkellaarsjes of zo. Ik hoop tenminste dat het daar ook uitverkoop is.
    Het is heel leuk om je verslag te lezen en zo wat bij te blijven.
    Groetjes mama

  • 09 Januari 2013 - 16:21

    Miek:

    Hallo Judith.

    Je kunt in ieder geval zeggen dat je wel wat meemaakt. het is zeker niet saai. Het was heerlijk om te lezen,terwijl het hier zo druilerig is.

    Op naar de volgende up date.

    gr Miek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 24 Juni 2012
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 8485

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 30 November -0001

Studie en stage in Belfast

Landen bezocht: