Buses, Teaching Practise, Sjors (L) and being ill - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van jufJudithinBelfast - WaarBenJij.nu Buses, Teaching Practise, Sjors (L) and being ill - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van jufJudithinBelfast - WaarBenJij.nu

Buses, Teaching Practise, Sjors (L) and being ill

10 Maart 2013 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Dag 47

Vandaag gingen we met een bustour mee naar de Cliffs of Moher. De bus vertrok om 10 uur.
We hebben tot die tijd nog wat rondgekeken in de stad (lees: geshopt). Ik heb eindelijk een leuk peplum jurkje gekocht voor uitgaan
Om half 10 stonden we op de plek waar we dachten dat de bus zou vertrekken. Om kwart voor 10 besloten we het maar eens aan iemand te vragen. Die stuurde ons eerst de verkeerde kant op. Daarna zijn we naar het busstation gegaan en hebben we het daar gevraagd. Wij rennen naar de plek waar ze zeiden dat het was, maar we zagen niks. Om 10 uur raakte ik toch wel behoorlijk in paniek en probeerde ik het nummer van de folder te bellen, maar dit lukte niet. Toen zag ik opeens een stukje verder een ander busstation. We dachten dat we de bus zagen, maar dit bleek een andere bustour. Ik rende naar binnen en daar zag ik mensen van onze bustour staan. Ik helemaal opgelucht. Toen vroegen ze voor welke tour we waren en ik liet haar mijn folder zien. ‘That bus has already left’, zei de vrouw tegen ons. Boem, dat sloeg f in als een bom. Toen liet Janita ons betaalbewijs zien. De vrouw griste mijn foldertje geïrriteerd uit mijn hand: dit is de tour naar de Cliffs of Moher! Die is er nog!
Ik had haar dus de verkeerde kant van het foldertje laten zien, met daarop een andere tour die zij organiseren. Fjiew..weer opluchting.
De bus zat stamp vol. Er was nog één plek vrij helemaal voorin achter de chauffeur waar Janita kon zitten en ik mocht op de bijrijdersstoel van de buschauffeur plaatsnemen.
Pfoeh wat was ik opgelucht toen we erin zaten. Ik had echt niet geweten wat we anders nog die dag hadden gedaan. De buschauffeur was vrijwel de hele busrit aan het kletsen over alles wat we tegenkwamen. We zijn meerdere keren gestopt, niet alleen bij de Cliffs, maar ook bij Dunguaire Castle, Corcomroe Abbey, Glenisheen Wedge Tomb, Poulnabrone Dolmen, Kilfenora High Crosses, Coast Road etc. etc.
We hebben Fairy Trees gezien (waar ik al over gehoord had in het Leprahaun museum), het gezicht van een Leprahaun in een berg, the dancing dog (een hond die mee gaat rennen met de bus en iedere keer als de bus toetert rondjes gaat draaien), the match-making town (een plaatsje waar het eens in het jaar ongelofelijk druk is en het één groot feest is voor vrijgezellen van alle leeftijden van over de hele wereld),2 filmlocaties van Harry Potter en nog veel meer. Echt een supertour.
De Cliffs waren prachtig en het was er niet zo koud als toen we de Giants Causeway gingen bezoeken. Het meisje dat naast Janita in de bus zat kwam uit Sidney en daar hebben we gezellig de Cliffs mee bezocht. Een Frans meisje (leerkracht Engels) kwam ook bij ons zitten bij de eet-stop en daar hebben we ook mee gesocialised.
Om 6 uur kwamen we kapot aan in Galway City. We gingen nog snel f wat te eten halen, want om half 7 vertrok onze bus naar Dublin. Helaas had deze bus onderweg 20 minuten vertraging opgelopen, waardoor we onze bus van 10 uur in Dublin op 10 minuten na misten. Toen moesten we dus wachten op die van 11 uur. Het verjaardagsfeestje van Sara gingen we dus zeker niet meer halen, maar daar waren we ook wel veel te moe voor.
Uiteindelijk lag ik om 10 voor 2 in mijn bedje. Echt uitslapen was er niet bij, want de volgende dag konden we om 12 uur (gratis) mee naar het Linnen Museum en daar wilde ik wel graag gebruik van maken.

Dag 48

Naast het Linnen Museum zijn we ook naar een het Hillsborough Fort en de St. Malachy’s Parish Church geweest. Het Linnen Museum was niet zo groot, maar het was precies groot genoeg om interessant te blijven. Het Fort zelf konden we niet in en omdat het zo ongelofelijk koud was (vooral in vergelijking met de voorgaande dagen) bleven we er niet zo lang.
Op het laatste gingen we nog naar het Court House waar een vrouw maar bleef praten en praten en praten van de hak op de tak. Ze gaf normaal gesproken ook geen tours vertelde ze..
Als afsluiting nog even lekker wat eten en/of drinken in een pub en toen weer terug naar huis.
Al met al was het niet het leukste tripje dat ik hier gedaan heb, maar ach.

Dag 49

Eindelijk wie is de mol kijken en al mijn vaste websites en mailtjes checken. Er stond ook wat schoolwerk op de planning maar dat heb ik wat minder gedaan. s’ Avonds zijn we naar de Eg geweest. Goedkope drankjes en er kwam een leuk (cover)bandje spelen. Ik vond letterlijk ieder liedje dat ze speelden een leuk liedje Toch bleven we niet te lang want Amelia en ik zouden allebei vroeg op gaan staan om aan ons essay te werken.

Dag 50

Wat aan het essay gewerkt maar het wilde niet zo vlotten. De hele taakomschrijving is ook gewoon te vaag voor woorden.
s’ Avonds kwamen mensen bij ons voordat we uitgingen vanwege onze ruime woonkamer. Er was wat gedoe over waar we heen gingen. Uiteindelijk gingen we voor het oorspronkelijke plan: de M-club, de club die Alissa had voorgesteld. Ik had samen met Amelia en het nichtje van Janita de laatste taxi. We kwamen aan en toen bleek de entree 8 pond. Wij die betalen, toen door naar binnen. We zagen geen bekenden dus probeerde ze te bellen. Toen bleek dus dat zij nog niet binnen waren (onze taxichauffeur was door de anderen gewaarschuwd om een andere weg te nemen, besefte ik me later) en een aantal wilden ook niet naar binnen, want ze vonden het te duur. Uiteindelijk kwamen Simon, Johanna, Janita en Alissa zich bij ons voegen. Simon had het niet zo naar zijn zin dus die ging eerder weg…..met de bonnetjes van de jassen van Janita en haar nichtje in z’n jas.
Al met al nog een avond met gedoe dus.
De wc’s in die club waren echt freaky. Alle muren waren spiegels. Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik hoef mezelf niet zonodig van alle kanten te bekijken als ik op het toilet zit:P Rare evaring:P

Dag 51

De volgende ochtend begon met weer wat drama in ons huis. s’Middags kregen we een smsje van Lynn of we naar het park wilden gaan. Die uitnodiging grepen wij maar al te graag aan!
Het was een mooie dag met een stralend zonnetje, maar het was wel nog steeds erg koud. Ondanks de kou hebben we ons toch weten te vermaken met lekkers, mijn flesje water (Lynn die Carlos probeert nat te gooien), 1-pond pistooltjes die schijfjes schieten, een Little Mermaid bal en verstoppertje spelen.

Dag 50, 51, 52, 53,

Eerste stagedagweek! Over stage zal ik een algemeen stukje schrijven en de rest van mijn belevenissen zal ik bewaren om in real-life aan jullie te vertellen. Ik moet als ik terug ben wel iets overhouden om over te kletsen natuurlijk;)
Minpuntje aan deze stageweek was dat mijn laptop besloot er mee op te houden. Niet echt handig als je lessen wilt voorbereiden en vooral niet erg handig als je die vrijdag je essay af moet hebben! Die heb ik uiteindelijk dus opnieuw moeten schrijven, maar het is allemaal op tijd afgekomen, thank god. Of ik hem gehaald heb weet ik nog niet.

Ik werd geplaatst in P4, wat staat voor Primary 4. Dit is vergelijkbaar met groep 4 in Nederland, het zijn namelijk 7 tot 8 jarigen. Hier in Noord-Ierland loopt de basisschool tot P7.
Een aantal verschillen en overeenkomsten:
- De kinderen dragen hier uniformen. Die van mij hebben een rode jumper aan met daaronder een witte polo met een kraagje. Daaronder hebben de meisjes een grijs rokje (er zijn verschillende varianten, met of zonder plooitjes) en de jongens een grijze broek. De meisjes dragen rode of grijze kousen of maillot en alle kinderen dragen zwarte schoenen. Als de kinderen niet aan deze kledingvoorschriften voldoen volgen er consequenties (dit is in mijn klas niet voorgekomen, maar in de hogere klassen hebben kinderen wel eens hun ‘weekendschoenen’ aangedaan naar school).
- De kinderen gaan tussendoor niet naar huis, ze eten op school. Ze kunnen warm eten krijgen in de diner, voor sommige kinderen is dit gratis. In de schoolgids heb ik gelezen dat kinderen met toestemming van de ouders wel naar huis mogen, maar in de praktijk heb ik dit niet veel gezien.
- School begint om 9 uur. Voor P1,2,3 duurt de school tot 2 uur (op vrijdag tot half 2) en voor de rest van de school de hele week tot kwart voor 3.
- Kinderen kunnen tijdens schooltijd muziekles hebben. Zo hebben 4 kinderen uit mijn klas vioolles. Op het gewone programma staat verder geen muziekles zoals wij dat kennen.
- De kinderen hebben 1x in de week gymles van een ingehuurde leerkracht.
- Heel veel klassen hebben een klassenassistent. Mijn klas heeft er ook een, een one-to-one. Dit is een klassenassistent die er speciaal voor één (in mijn geval autistisch) kind is, maar ze wordt natuurlijk ook voor andere dingen ingezet.
- De leerkrachten worden aangesproken met Miss/Mrs/Mister Achternaam. In overleg is besloten dat ze mij Miss Judith mogen noemen (alleen al vanwege mijn voor hen moeilijk uit te spreken achternaam).
- De kinderen kunnen sterren achter hun naam verdienen voor goed gedrag. Verder kunnen ze ook Housepoints verdienen voor goed gedrag. Er zijn schoolbreed 4 houses (Harry Potter!). Voor zover ik weet worden er geen punten afgetrokken bij slecht gedrag. Iedere week wordt er gekeken hoe het staat met de stand van de houses (op schoolbreed niveau). Op het eind van het jaar is er een ‘treat’ voor de kinderen die bij het house horen met de meeste punten.
- Bij mij in de klas worden er kinderen aangewezen om de rest van de klas te controleren op de gang. Wie was er stil en wie niet?
- Er wordt iedere dag een star of the day gekozen. Ook zijn er de titels: kindest friend, neatest work en best tidier te verdienen, maar hier heb ik ze nog niet mee bezig gezien.
- Iedere vrijdag is er assemble. Dit is een viering met de hele school. Het talent van de school wordt gevierd. Alle kinderen die met sport of muziek of iets anders een prijs hebben geworden worden in het zonnetje gezet. Er wordt voor ze geapplaudisseerd en ze gaan op de foto voor in de hal en op de website. Verder presenteert iedere leerkracht zijn ‘star of the week’. Deze krijgen een certificaat, krijgen ook applaus en mogen ook op de foto. Op het eind van Assemble bidden ze en helemaal op het eind zingen ze een liet waarna (al zingend) de gymzaal klas voor klas wordt verlaten. De Ierse kinderen zingen zo mooi! Er is geen enkel kind dat expres hard of expres vals gaat zingen, ze zingen echt als engeltjes! Ik moet eens vragen of ik dat op mag nemen.
- P4 gaat donderdagochtend naar de kerk vlak naast de school. Hier zijn dan ook gewoon andere mensen uit de buurt bij. De gebedjes die in de kerk worden opgezegd worden op school aangeleerd. Voor de lunchpauze en voor het naar huis gaan bidden de kinderen ook:

Bles sus oh Lord as we sit together
Bless the food we eat today
Bless the hands that made the food
Bless us oh Lord
Amen.

Father in heaven I come to say
Thank you for your love today
Thank you for my family
And all the friend you gave to me
Gard me in the dark of night
And in the morning sent your light
Amen.

- Er wordt veel gedaan aan Remedial Teaching. Dit gebeurt buiten de klas onder lestijd. Zitten blijven of klassen overslaan komt alleen in zéér hoge uitzondering voor.
- Coöperatief leren is hier niet bekend, maar ze waren er wel zeer enthousiast over. In één van mijn eerste dagen heb ik een spelletje geïntroduceerd en deze heeft mijn mentor in de week daarna aangepast en gebruikt voor een les waarbij de directrice kwam kijken! Ook andere leerkrachten waren geïnteresseerd en wilden het graag eens zien en zelf uitproberen (Mijn mentor met een glimlach: Judith, you are legend!)
- Op vrijdag hebben de kinderen de laatste anderhalf uur clubs. Deze clubs variëren van computerclub tot kookclub en van Poolse les tot art. Na school zijn er ook veel activiteiten, zoals danslessen en huiswerkclub.
- De kinderen krijgen hier iedere dag huiswerk, ik geloof vanaf groep 3. Heel handig voor een leerkracht als je dan een klassenassistent of een stagiaire hebt, want die kan mooi dat huiswerk voor je nakijken;)

Dag 54

Vrijdag was India-day. De kinderen van p4 (alledrie de klassen) zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het thema India. Als afsluiter hadden ze een Indiaday. Ze mochten verkleed komen, gingen dansen op muziek uit India en mochten allerlei Indiaas eten proeven. Het was een leuke dag met veel eten!
De klassenassistenten en stagiaires waren verantwoordelijk over het eten en er bleef veel over, dus ik heb ook veel nieuws kunnen proeven. In de lerarenkamer stonden ook schalen met koeken van de koffietafel van het Vormsel van de dag ervoor. Jummie!
Van mijn huisgenootje Amelia had ik een sjaal die ook echt uit India kwam kunnen lenen, dus ik was uiteindelijk ook nog best wel in stijl.
Die avond op tijd naar bed, want de volgende dag kwam Sjors (L)

Dag 55

Sjors kwam hier! Het laatste uurtje wachten duurde erg lang, de bus deed er langer over om van het vliegveld naar hier te komen dan ik dacht. En toen was ie er:D We hebben door de stad gewandeld en zijn wezen uit eten in een Mexicaans restaurantje in Victoria Square. Het restaurantje is aan te raden, het was er niet zo stamp vol als in de restaurantjes ernaast en had een gezellige sfeer. Plus we kregen een leuk plekje met uitzicht.
Daarna met een zeer volle buik naar huis gegaan en Wie is de Mol gekeken. Sjors had de laatste afleveringen voor me op zijn minilaptop gezet, die hij hier nu ook achter ging laten. Hij heeft mijn bestanden van mijn eigen laptop weten te redden, fjiew. Wat zou het zonde zijn geweest als mijn foto’s van bijvoorbeeld Dublin en Galway weg zouden zijn!!

Dag 56

We gingen naar Belfast Zoo vandaag! De Zoo is tegen de berg aangebouwd en geeft een geweldig mooi uitzicht over het Lough. Het wandelen door de Zoo is af en toe wel een hele klim;) De dierentuin was vrij groot maar kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. Maar we hebben ons er goed vermaakt, vooral met de aapjes natuurlijk Plus, dankzij de studentenkorting (Sjors had zijn pas niet bij maar daar deden ze totaal niet moeilijk over) waren we voor de helft van de prijs binnen
Na de dierentuin zijn we nog door de stad gewandeld en heeft Sjors nog wat games op de kop getikt en ik een mooie set kaarten. Het was een set kaarten van voorkanten van stripboeken en de man verkocht ze met pijn in het hart aan mij geloof ik. Hij vond het idee dat ik er op ging schrijven in plaats van ze in te lijsten niet zo’n prettige gedachte:P
Er genoeg Postrcrossers die ik met deze kaarten heel blij kan maken en daar doe ik het voor
S’ Avonds zijn we gaan uiteten in het restaurant dat ik eigenlijk voor de eerste avond in gedachte had, een restaurantje waar ik iedere dag naar school langs kom. Simon wist mij te vertellen dat het helemaal niet zo duur was als het eruit zag en dat bleek waar. Plus het eten bleek lekker en je kreeg genoeg. Spijt dat ik daar niet ben wezen eten met papa en mama in plaats van in dat vage restaurant:P Maar ach, nu heb ik ze allebei gezien.

Dag 57

Mama’s verjaardag!
Ik moest gewoon naar stage, maar ik ging vragen of ik een kwartiertje eerder weg mocht zodat ik Sjors kon uitzwaaien en de huissleutel van hem kon terugkrijgen. En dit was gelukkig geen probleem.
Daarna eerst nog naar huis wandelen om mijn pinpas en o2 kaartje te halen en toen een black taxi gepakt om mijn huur te gaan betalen. Helaas was ik terecht gekomen in een black taxi met een afwijkende route. Heb ik dat ook weer eens meegemaakt:P Ik stapte uit en kwam uiteindelijk midden in een woonwijk terecht met mijn geweldige richtinggevoel, dus toen heb ik mijn navigatie op mijn mobiel maar aangezet en die heeft mij weer op de goede weg weten te navigeren. Helaas had ik toen nog een hele wandeling voor de boeg, waarbij je niet moet vergeten dat het van mijn huis naar mijn stageschool al 35/40 minuten lopen is iedere dag. Na het betalen van de huur moest ik weer een heel stuk teruglopen naar het Kennedy centre voor de o2 winkel om op te waarderen. Daarna nog flink wat boodschappen doen bij Saintsburry’s en toen heb ik maar weer een black taxi gepakt, want alleen al die 5 liter fles water maakte mijn boodschappentas toch wel erg zwaar om het hele eind mee terug te lopen. Een pijn dat ik aan mijn voeten had! Pfoeh!
Thuis aangekomen bleek dat het opwaarderen niet was gelukt. Balen, dat betekende weer een wandeling de volgende dag.

Dag 58,59,60

Donderdag zijn Amelia en ik na stage in de stad op dvd jacht gegaan. Ze hebben hier namelijk tweedehandswinkels waar ze dvd’s voor zó goedkoop aanbieden, dat vind je in Nederland echt niet! En aangezien een van onze hobby’s hier dvdtjes kijken is…besloten we weer nieuwe in te slaan vanwege de slechte weersvoorspellingen.

Dag 61

Vrijdag! Op school waren alle leraren de afgelopen 2 weken nogal gestrest. Ouderavonden, bezoekjes van de directrice in de klas. Het was voelbaar in de sfeer. Wat ik aantrof in de lerarenkamer heb ik nog nooit eerder gezien in een lerarenkamer. Werkelijk de hele tafel in het midden stond vol met taart, snoep, chips, koekjes en noem het allemaal maar op. Een briefje erbij: I know that it’s lent but….have a good Friday!
Echt niet normaal. De sfeer was ook echt enorm goed die vrijdag. Iedereen was helemaal blij dat de week er bijna opzat. Ik had ook zin om weer eens te socialisen, dus toen Sara vroeg of ik zin had in een huisfeestje om bij te kletsen zei ik dan ook volmondig ja! Helaas voelde ik me die avond in één klap opeens niet goed meer. Ik dacht eerst nog dat het de cake was, maar uiteindelijk is het toch een virus geweest (denk ik).
Helaas bleef ik dus met hoofdpijn en misselijkheid in mijn bedje.

Dag 62

Zeer blij met mijn dvd’s want ik voelde me nog steeds niet beter. Amelia’s zus was hier, dus die was daarmee op stap, ik bleef in bed in de hoop dat ik s’ avonds beter zou zijn en uit zou kunnen. Helaas pindakaas. S’ avonds werd het alleen maar erger en uiteindelijk was ik aan mijn bed en de wc gekluisterd. Buikgriep! De hele avond en nacht de trap op en af blijven lopen. Nadat ik uiteindelijk ook nog had overgegeven voelde ik me wel beter (niet meer zo misselijk de hele tijd) en heb ik tot 8 uur s’ ochtends door kunnen slapen.

Dag 63

Zondag.. nog steeds niet helemaal beter, maar wel al stukken beter dan zaterdagavond. Beetje filmkijken, beetje de was doen en eindelijk eens mijn waarbenjijnu bijwerken en online zetten.